söndag 6 juni 2010

Jag blir sååå trött....

På folks okunngihet.
Läste artikel om att folk tycker vi ska förbjuda "kampraserna", dem som röstar för det är bara okunniga när det gäller hundar överlag. Det beror aldrig på hunden, utan ägaren. Hundkörkort låter bättre och bättre tycker jag, för att man ska få inneha hund. Det roliga är också att flest anmälda hundattacker där barn är inblandade är faktiskt golden retriever, och jag har en, ska det också förbjudas? Nej det handlar om att man måste aktivera hunden efter vad den kräver och "kampraserna" kräver mer aktivering och få ordentliga regler och ägare som är konsekventa. Jag är mer rädd för små näbbiga småhundar än dem såkallade "kampraserna".

Känner en del som har dem raserna, och dem är hur goa och underbara som helst, allt beror på ägaren. Jag tycker det är bra att SKK står på sig frågan, att dem inte ser någong som helst anledning att förbjuda dem. Finns viktigare saker att itu med anser jag. Om fler kunde läsa på innan dem pratar så vore det ju toppen. Men det lär väl inte hända. Sen som sagt en hundkörkort eller någon typ av licens för uppfödare och ägare vore ju inte helt dumt. Lättare att hålla koll så hundarna hamnar hos rätt person.

1 kommentar:

  1. Hej !
    Dessa raser är ju starka, så det gäller att de får använda både kropp och huvud, annars tror jag dessa instinkter tar över. Det är ju då upp till ägaren att faktiskt se till att hundarna får använda just kropp och huvud. Förr var ju boxer, rottweiler, schäfer m.fl klassade som typ pitbull, men de fungerar ju och många har dem, som du skriver, man måste sköta sin ras utifrån dess behov.
    /Elons matte

    SvaraRadera